Het lectoraat heeft een grote verscheidenheid aan lopende en afgeronde projecten binnen haar onderzoekslijnen. Hieronder staat een overzicht van deze projecten. Gebruik de filteropties om specifiek te zoeken.
Projecten
Onze projecten

Het lectoraat heeft een grote verscheidenheid aan lopende en afgeronde projecten binnen haar onderzoekslijnen. Hieronder staat een overzicht van deze projecten. Gebruik de filteropties om specifiek te zoeken.
In het MultiLit project worden de taalsituaties in Noorwegen (Nynorsk) en Friesland (Frysk) met elkaar vergeleken.
Digitaol is een online leeromgeving voor de middenbouw van de basisschool die de Nedersaksische taal (Drents) en vakinhoud met elkaar verbindt.
Digi+ is een digitale tweetalige leermethode Nederlands-Duits voor de middenbouw van het PO die aan beide kanten van de grens kan worden gebruikt.
De doelstelling van dit project is om het Fries onderwijs in de bovenbouw van het VO naar een hoger plan te tillen door ‘best practices’ die nu al op VO-scholen plaatsvinden te bundelen, te onderzoeken en te evalueren.
In deze app maken leerlingen kennis met meertaligheid in een Augmented Reality game.
Het SPRONG Meertaligheid consortium verkent mogelijkheden om bestaande en nieuwe verbindingen van regionale samenwerkingsverbanden van leraren(opleiders), lectoren/onderzoekers en beleidsmakers.
Het project “Bevordering Drents en Duits in het onderwijs” startte in 2015 met als doel een betere beheersing van de streektaal Drents en de buurtaal Duits door leerlingen in het basisonderwijs in Drenthe.
[dit moet in het engels] Inspirerend meertalig onderwijs: ontwerponderzoek gericht op de ontwikkeling van nieuwe pedagogische-didactische werkwijzen en producten op het gebied van meertaligheid in de Friese context.
Gelijke kansen door meertalige PABO’s: de PABO in en voor een meertalige en multiculturele maatschappij.
Grootschalig en longitudinaal onderzoek op alle Friese scholen voor po en vo, in opdracht van de provincie Fryslân.