Workshop meertalig ‘lezen om te leren’ op de Kyk-dag en de Proloog-dag

Onlangs mochten Klarinske de Roos en Maaike Pulles een workshop geven over het project Lêze om te learen. Dat deden ze voor de herfstvakantie op de studiedag van de Kyk-scholen en na de vakantie op de Proloog-dag.

In de workshop lieten we, aan de hand van gespreksfragmentjes, zien hoe kinderen samen Friese teksten lezen en proberen te begrijpen. Door kinderen in groepjes met prikkelende vragen aan het werk te zetten met teksten in het Fries, gaan kinderen actief bezig met de tekstinhoud en tegelijkertijd zijn ze bezig om Fries te gebruiken en te leren. Bijvoorbeeld doordat ze uitgebreid stilstaan bij woordbetekenissen. We bespraken wat nodig is om kinderen uit te dagen om dergelijke dialogische gesprekken over de teksten te voeren. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de ontwerpprincipes van Lêze om te learen. Daarbij werden teksten in het Nederlands, Fries en Engels betrokken.


De deelnemers waren enthousiast over de mogelijkheden om aan Fries – en andere thuistalen! – te werken door rijke teksten aan te bieden die passen bij thema’s van wereldoriëntatie. Zo wordt Fries een natuurlijk onderdeel van thematisch onderwijs en dat sprak veel deelnemers erg aan. Het project Lêze om te learen richt zich in eerste instantie op het Fries, maar de ontwerpprincipes zijn voor alle (thuis)talen in te zetten. Een aantal van hen wil nu ook in de eigen klas graag aan de slag met de teksten en ontwerpprincipes van Lêze om te learen!
Lêze om te learen is onderdeel van www.inspirerendmeertaligonderwijs.nl.