Vier introducerende lessen waarin toegewerkt wordt naar een reeks Grondregels voor ‘Samen praten & Samen werken’ in de midden- en de bovenbouw. Deze lessenreeks is ontwikkeld in het Raakpro-project Samenwerken & Taalvaardigheid (Berenst, 2011). Het betreft een vertaalde inkorting van de oorspronkelijke lessenreeks van Dawes (en Mercer) die uit 12 lessen bestaat, die op basis van ervaringen en feedback van leerkrachten is doorontwikkeld.
Tijdens deze vier lessen worden de Grondregels niet alleen tot stand gebracht, maar wordt ook met de regels geoefend alvorens ze te gebruiken binnen een project. De vier lessen vormen dus een soort opstap. Het zal echter duidelijk zijn, dat kinderen na deze vier opstap-lessen nog veel te leren hebben , alvorens ze in staat zijn om in hun samenwerkend leren ‘exploratory talk’ te realiseren. […]
Read More… from Samen praten & Samen werken voor Midden- en Bovenbouw
Deze handleiding grondregellessen is geschikt voor de onderbouw en is in zes lessen opgebouwd. Het doel van de lessen is om het overleg tussen de leerlingen te stimuleren, waardoor de mondelinge taalvaardigheden van de kinderen verder ontwikkeld zullen worden. De eerste les is een les waarbij de leerlingen zelf nadenken over praatregels die zij belangrijk vinden. Deze praatregels worden in de andere lessen weer herhaald. […]
Read More… from Lessenserie Grondregellessen (Handleiding)
Met deze activiteit leren leerlingen, door middel van het gebruiken van voor hen
onbekende talen en fantasietaal, strategieën om elkaar te begrijpen. […]
Read More… from Jabbertalk
Met deze activiteit leren leerlingen een kort gedicht (Elfje) schrijven over en in de eigen
taal/cultuur. Het Elfje wordt op een silhouet geschreven dat de leerlingen kunnen
versieren in de kleuren van de gekozen taal/land/vlag. […]
Read More… from Je Hoort Erbij!
Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met recepten uit verschillende landen,
passend bij verschillende culturen. De leerlingen gaan aan de slag met het vertalen van
de recepten, waardoor zij oefenen met het vertalen van zinnen en zo hun woordenschat
uitbreiden. […]
Read More… from Recepten en Talen
Met deze vertel activiteit wordt met behulp van verhaaldobbelstenen een meertalige
taal gevormd. Leerlingen worden zich bewust van het schakelen tussen talen. Ze
oefenen vertalen en de spelling in verschillende (voer)talen en algemene narratieve
vaardigheden. […]
Read More… from Dobbelsteen Verhalen
Met deze taalactiviteit worden leerlingen zich bewust van het schakelen tussen diverse
talen. Daarnaast spelen vertaling, taalvergelijking en plezier een rol! […]
Read More… from Ik Krijg de Bibbers van…
In deze taalactiviteit zijn de leerlingen ambassadeur van hun eigen taal en geven ze
elkaar complimenten in hun eigen taal, of in een taal die ze goed kennen. Dit zorgt voor
kennis over taalverschillen maar ook voor begrip/respect voor elkaars taal. […]
Read More… from Complimenten Geven
In deze taal en aardrijkskunde activiteit worden leerlingen bewust van verschillen en
overeenkomsten tussen talen. Ze leren over overeenkomsten en verschillen tussen
woorden met dezelfde betekenis in andere talen en leren waar deze talen gesproken
worden. […]
Read More… from Amigo
In deze rekenactiviteit oefenen de leerlingen het tellen in sprongetjes in verschillende
talen. […]
Read More… from Aantikspel voor Rekenen