Het lectoraat heeft een grote verscheidenheid aan lopende en afgeronde projecten binnen haar onderzoekslijnen. Hieronder staat een overzicht van deze projecten. Gebruik de filteropties om specifiek te zoeken.
Het lectoraat heeft een grote verscheidenheid aan lopende en afgeronde projecten binnen haar onderzoekslijnen. Hieronder staat een overzicht van deze projecten. Gebruik de filteropties om specifiek te zoeken.
Dit ontwerpgerichte project heeft als doel om meer inzicht te krijgen in manieren waarop jonge kinderen schrijven in spel en hoe je dat ontluikend schrijfgedrag als leerkracht kunt bevorderen.
De doelstelling van dit project is om het Fries onderwijs in de bovenbouw van het VO naar een hoger plan te tillen door ‘best practices’ die nu al op VO-scholen plaatsvinden te bundelen, te onderzoeken en te evalueren.
In Fryslân spreken we niet alleen Frysk en Nederlands, maar ook vele andere talen. Onze meertalige wereld vraagt om een specifieke ondersteuning van leerlingen bij het verder ontwikkelen van hun taalvaardigheid. Vanuit Y
In het MultiLit project worden de taalsituaties in Noorwegen (Nynorsk) en Friesland (Frysk) met elkaar vergeleken.
Met MultiLit Fryslân onderzoeken we hoe de motivatie om Fries te schrijven onder jongeren aangesproken en verhoogd kan worden.
Digi+ is een digitale tweetalige leermethode Nederlands-Duits voor de middenbouw van het PO die aan beide kanten van de grens kan worden gebruikt.
Digitaol is een online leeromgeving voor de middenbouw van de basisschool die de Nedersaksische taal (Drents) en vakinhoud met elkaar verbindt.
Voor het project “Haalbaarheidsonderzoek Buurtaalonderwijs” wordt de behoefte aan beide kanten van de Nederlands-Duitse grens met betrekking tot buurtaalonderwijs onderzocht.
In deze app maken leerlingen kennis met meertaligheid in een Augmented Reality game.
Het SPRONG Meertaligheid consortium verkent mogelijkheden om bestaande en nieuwe verbindingen van regionale samenwerkingsverbanden van leraren(opleiders), lectoren/onderzoekers en beleidsmakers.